اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان
استان مرکزی

خبرهای ویژه













بازخوانی آرمان‌های امام راحل برای جلوگیری از تحریف ضروری است/ دشمن با جابه‌جایی اصول با فرعیات، در صدد تغییر دغدغه جامعه حزب اللهی است


در ابتدا حجت الاسلام رضا تاج آبادی کارشناسان فرهنگی استان مرکزی سخن خود را با اشاره به آسیب های تهدید کننده هر انقلاب شروع کرد و گفت: یکی از بزرگترین آسیب ها برای هر انقلاب، داشتن حس پدرخواندگی برای انقلاب است. یعنی برخی افرادی که خودشان را فدایی، آسیب دیده و زجر کشیده انقلاب می دانند، احساس کنند که تنها آنان می توانند انقلاب را حفظ کنند و با استناد به جمله امام که فرمود: "حفظ نظام از اوجب واجبات است" ، در صدد حفظ آن به هر قیمتی هستند. همین باعث می شود تا حتی برخی مواقع پا بر روی اندیشه ها و آرمان های انقلاب و امام بگذارند.

وی افزود: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در بسیاری از سخنان خود عنوان کرده اند من خادم مردم هستم. ایشان هیچگاه خود را  به عنوان بزرگ انقلاب ندانسته اند و چنین جایگاهی برای خود در نظر نگرفته اند. یعنی خود را پدرخوانده انقلاب نمی دانند بلکه خادم ملت می دانند.

در ادامه، کریمی دانش آموز فعال در عرصه های فرهنگی و عضو انجمن اسلامی دانش آموزان استان مرکزی، با بیان اینکه نیاز است تا نوجوانان با مولفه های انقلابی گری و مکتب امام بیشتر آشنا شوند، گفت: با توجه به اینکه نوجوانان امروز، امام خمینی(ره) را ندیدند و به علل مختلف آشنایی چندانی با اندیشه های ایشان ندارند، نیاز است تا تفکر امام برای نسل جوان و نوجوان بازخوانی شده و سپس مهمترین مولفه های مکتب ایشان تبیین شود.

تاج آبادی در پاسخ به سوال مطرح شده، گفت: بازخوانی اندیشه های امام هم می تواند باعث شناخت بیشتر ایشان شود هم اگر بدست نااهلان صورت بگیرد می تواند راهی برای بدعت گذاری و تحریف امام باشد.

بازخوانی آرمان های امام، جلوی تحریف ایشان را می گیرد

وی با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری که فرمودند: اگر شعارهای امام را برای جوانان کشورهای دیگر تبیین کنید، آنان جذب این سخنان می شوند (نقل به مضمون)، گفت: عدالت خواهی و عدالت طلبی یکی از شعارهای اصلی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و این شعار در همه کشورها خواهان دارد. همین چیزها است که جوانان و فطرت ها را به خود جذب می کند. وگرنه امام هم در ظاهر مانند دیگر مراجع تقلید و روحانیون بود و تفاوت خاصی با آنان نداشت ولی باطن امام و اندیشه های او باعث جذب دل ها و نهایتا انقلاب اسلامی شد.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه نیاز است تا برای معرفی شخصیت امام خمینی(ره) به سراغ شعارها و آرمان های ایشان برویم، گفت: باید ببینیم دشمن به دنبال تحریف چه چیزی است و روی همان اصل تمرکز کنیم تا از تحریف آن جلوگیری شود.

دشمن با جابه‌جایی اصول با فرعیات، در صدد تغییر دغدغه جامعه حزب اللهی است

تاج آبادی با بیان اینکه دشمن در صدد است تا جای اصول را با فرعیات تغییر داده و بدعت به وجود بیاورد، تصریح کرد: دشمن به دنبال این است تا با پرت کردن حواس جامعه حزب اللهی به مسائل فرعی، اصول را از یادها ببرد. برای مثال کاری می کند تا به جای اینکه جامعه حزب اللهی به بی عدالتی که یکی از مهمترین دغدغه های امام بود، بپردازد یا استکبارستیزی به معنای واقعی کلمه را دنبال کند، تعطیل شدن مساجد و حرم ها در ایام شیوع کرونا دغدغه اصلی او بشود. لذا باید با شناسایی اقدامات دشمن، در مقابل تحریف های اندیشه امام ایستاد.

نعیمی دانش آموز فعال در عرصه های فرهنگی و عضو انجمن اسلامی دانش آموزان استان مرکزی در ادامه بحث، گفت: نیاز است تا شخصیت امام خمینی برای نسل هایی که ایشان را ندیده اند بیان شود و سپس اندیشه های رهبر کبیر انقلاب تبیین شود. چرا که نوجوانان و جوانانی که امام را ندیدند شناختی از ایشان ندارند.

تاج آبادی با بیان اینکه امام خمینی(ره) انسان شناس، زمان شناس و جامعه شناس خوبی بود، گفت: افراد به علت فطری بودن آرمان ها و اندیشه های امام، راه ایشان را قبول دارند و حاضرند در آن راه جان خود را هم فدا کنند. همین امر باعث می شود تا بعضا مشاهده شود جوانان کشورهای دیگر که سخن امام به گوششان رسیده، عاشق او شدند و حتی عکس امام را بر روی پیراهن خود چاپ کردند.

در بیان زندگی امام، خودسانسوری ممنوع!

وی ادامه داد: ما حقایقی داریم که اگر برای مردم دنیا بیان شود، آنان را جذب خواهد کرد. نباید خود سانسوری کرد. به عنوان مثال برای بیان داستان زندگی شهدا همواره نباید بر روی معنویت آنان تکیه شود تا مخاطب حس کند شهدا افرادی بسیار خاص و دور از دسترس هستند. بلکه باید زندگی معمولی شهدا نیز بیان شود تا افراد بدانند شهدا هم مانند آنان زندگی طبیعی و حتی برخی مواقع اشتباهاتی داشته اند. لذا اگر حقایق به درستی و بدون سانسور بیان شود قطعا مردم دنیا هم جذب این اندیشه ها می شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به زندگی عادی امام خمینی(ره)، گفت: توکل و آرامشی که در پی همین توکل برای امام ایجاد شده بود و مسائل روزمره زندگی ایشان باید برای مردم گفته شود تا بدانند که امام هم مانند بقیه افراد زندگی می کرد. نباید صرفا به جنبه سیاسی و رهبری امام پرداخته شود، نباید حائلی میان امام با مردم ایجاد شود و باید کاری کرد تا ملت با ابعاد دیگری به جز ابعاد سیاسی امام، با شخصیت ایشان آشنا شوند.

وی اضافه کرد: باید با بیان سیره شخصیتی و زندگی عادی امام، ایشان را الگویی برای سایر افراد قرار داد تا نهایتا اندیشه های امام هم در میان مردم گسترش پیدا کند.

تاج آبادی گفت: البته برای شناخت سیره امام خمینی(ره) صرفا نیاز به بازخوانی زندگانی ایشان نیست، بلکه می توان با بازخوانی زندگانی افرادی که در راستای اهداف امام حرکت کردند، اندیشه های ایشان را زنده و به جامعه عرضه کرد. یکی از دسته افرادی که در راه امام حرکت کردند شهدای دفاع مقدس و در ادامه مدافعان حرم بودند. با انتشار روش زندگانی آنان می توان اندیشه های امام خمینی را گسترش داد.

شناخت آرمان های امام و انقلاب، با معرفی پیشران ها

وی افزود: برای شناخت پیشوا و رهبر، پیشران هایی نیازند و همین پیشران ها هستند که می توانند تحولی در جامعه ایجاد کنند. برای مثال حاج قاسم سلیمانی با شهادت خود کاری کرد که شاید هیچ کس در طول این سال ها نتوانسته بود انجام دهد. او پس از سال ها مبارزه در راه ارزش های انقلاب اسلامی، نهایتا با شهادت خود در این راه، باعث شد نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مردم دنیا توجه و شناخت بیشتری از آرمان های انقلاب اسلامی پیدا کنند.

تاج آبادی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید محمدحسین حدادیان، گفت: رهبر انقلاب در این دیدار می فرمایند: انقلاب نیاز به پیشران هایی برای حرکت دارد و خودش آن ها را متولد می کند، فقط حکومت ها نباید مانع حرکت آن ها شوند. یکی از ویژگی های حکومت طاغوت این بود که مانع می شد. انقلاب اسلامی کاری که کرد این بود که حرکت و تولید پیشران ها را تسهیل کرد. (نقل به مضمون)

وی افزود: این پیشران ها چه کسانی هستند؟ افرادی هستند که پیوند عاطفی با آرمان های امام و انقلاب برقرار کردند و وجود آنان باعث شناخت مکتب انقلاب اسلامی می شود. لذا باید سعی کرد تا هم در شناخت پیشران ها قدمی برداشت، هم خود را پیشران انقلاب کرد تا بتوان مبلغ و مبین سیره زندگانی بنیانگذار انقلاب اسلامی شد. دستگاه های دولتی و غیره نیز وظیفه دارند اولا مانع حرکت پیشران ها نشوند، ثانیا حرکت پیشران ها و انقلابی ها را تسهیل کنند.

تاج آبادی اضافه کرد: اگر نتوان با حرکت انقلابی و صحیح، افراد خاکستری را جذب آرمان های امام و انقلاب کرد، هر کار به اصطلاح فرهنگی ای نمی تواند اثر خاصی را بر جامعه بگذارد. اگر این دین بدرد دنیای ما نخورد قطعا دردی هم از آخرت ما دوا نخواهد کرد.

کریمی در ادامه سوال خود با بیان اینکه باید در محافل انقلابی افرادی تربیت شوند تا بتوانند منعکس کننده ابعادی از شخصیت رهبر کبیر انقلاب باشند، گفت: نیاز است تا در مدارس کار بیشتری برای تبیین سیره امام خمینی(ره) صورت بگیرد تا دانش آموزان با ابعاد شخصیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی آشنا شده و در آینده بتوانند ادامه دهنده راه او باشند.

نعیمی یکی دیگر از دانش آموزان با اشاره به لزوم استکبارستیزی در جامعه، گفت: باید از این روحیه که رهبر کبیر انقلاب به آن تاکید داشتند در جامعه حمایت شود تا نسل جوان نیز به آن ترغیب شود ولی زمانی که نسل نوجوان مشاهده می کند این خصوصیت در جامعه کمرنگ شده، رغبت کمتری به آن پیدا می کند.

استمرار در مطالبه گری و خواست عمومی مردم، انجام کارها را ممکن می کند

حجت الاسلام رضا تاج آبادی با اشاره به روحیه قلدرمآبانه استکبار جهانی، گفت: همین روحیه باعث شد تا شخص رئیس جمهور آمریکا به خود جرئت بدهد و فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را علنا ترور کند. در پاسخ این اقدام آمریکا مردم یکصدا خواستار انتقام سخت شدند. و این مطالبه با پشتیبانی تمامی مسئولان نیز همراه شد تا جایی که اولین سیلی را با پاسخ موشکی و در هم کوبیدن پایگاه عین الاسد به آنان دادیم.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه مردم از انتقام سخت و عملی شدن این کار، تصریح کرد: این عمل نشان داد زمانی که همه مردم خواهان چیزی باشند برخی مسئولین نیز حتی اگر دلشان با آن نباشد ولی مجبور به پذیرش آن هستند.

تاج آبادی با بیان اینکه استان مرکزی یکی از استان هایی بود که به صورت زیرپوستی در حال اجرای سند ننگ آور ۲۰۳۰ بود، تشریح کرد: در سایه غفلت مسئولین خصوصا مسئولین آموزش و پرورش اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس استان در حال اجرا بود ولی زمانی که حدود ۳۰ امام جماعت مسجد و حدود ۱۰هزار خانواده به اجرای این سند اعتراض کردند، باعث شد تا همه نسبت به این موضوع حساس شده و کسی جرئت نکند به صورت علنی اجرای آن را دنبال کند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به برخی برخورد های سلیقه ای در مسائل فرهنگی-سیاسی، گفت: متاسفانه بعضا شاهدیم برخی مسئولین کاسه داغ تر از آش شده و خود را از امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز انقلابی تر می دانند.

کریمی استمرار و پیگیری را یکی از راهکارهای عملی شدن مطالبات دانست و گفت: نیاز است تا در مطالبه گری چه در مدارس و چه در جامعه استمرار در مطالبه را دنبال کنیم تا بتوان به هدف رسید.

شناخت صحیح مسائل، قدم اول در مطالبه گری

حجت‌الاسلام تاج‌آبادی با بیان اینکه صرف انتظار از مسئولین برای انجام کارها، کافی نیست، گفت: فعالین فرهنگی ما یا دغدغه ندارند یا مسئله را خوب نشناخته‌اند، هرچند باید مطالبه گری کرد اما ۸ سال جنگ را همین مردم اداره کردند و آقا هم فرموده‌اند که مردمی که انقلاب کردند خودشان باید از آن مراقبت کنند حال این اتفاق یک‌بار در قالب مطالبه گری دنبال می‌شود و یک‌بار در شکل مواسات و همدلی بین خود مردم جلوه می‌کند.

وی افزود: برای کار فرهنگی اول باید مسئله را شناخت سپس دغدغه‌ی کار ایجاد کرد، مثلاً در رابطه با همین موضوع رزمایش همدلی و مواسات باید مسائل را بشناسیم و موقعیت سنجی داشته باشیم و فکر کنیم که کار ما چقدر تأثیرگذار است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

این کارشناس مسائل انقلاب، با اشاره به لزوم مطالبه گری اخلاقی در سطح جامعه، گفت: وظیفه‌ی اول ما مطالبه گری اخلاقی است و سپس همان‌طور که آقا تأکید دارند باید طرح و برنامه داشته باشیم و به نحوی عمل کنیم که یک مسئول احساس کند بازوی قدرتمندی بنام جوان مطالبه گر در کنار اوست که به دنبال برطرف کردن مشکل است و قصد تخریب ندارد.

وی ادامه داد: چشممان باید به دهان دیده‌بان انقلاب باشد و بدانیم که رهبری از ما چه خواسته‌اند، باید مسئله شناس، زمان‌شناس و در میدان باشیم و کشف راه‌حل را در کنار مطالبه گری خود قرار دهیم.

اگر راه امام را گم کردیم سیلی سختی میخوریم

کریمی با اشاره به سخن رهبر انقلاب، گفت: طی دو سال اخیر یعنی سال‌های ۹۷ و ۹۸ آیت الله خامنه ای هشداری مبنی بر اینکه اگر راه امام را گم کنیم ملت ایران سیلی سختی خواهد خورد را بیان کرده‌اند. در این رابطه بیشتر توضیح بفرمایید.

حجت الاسلام تاج آبادی در پاسخ، گفت: حضرت آقا اعتقاد دارند که صورت انقلاب تثبیت‌شده است یعنی همین برنامه‌های مختلف مانند روز جهانی قدس، ۲۲ بهمن، انتخابات و غیره پابرجاست و حتی اگر به علتی مانند پروتکل‌های بهداشتی کرونا نیز برگزار نشود اشتیاق ما بیشتر خواهد شد، اما آنچه می‌ماند سیرت انقلاب است. تعبیر سیلی خوردن یعنی اگر بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، شعارهای امام و آرمان‌های انقلاب را فراموش کنیم، به مشکلات عدیده ای دچار می شویم.

بدترین سیلی برای انقلاب، از دست دادن سرمایه اجتماعی است

وی افزود: سیرت انقلاب یعنی همان عزت‌نفسی که امام دیدند و از آن محافظت کردند و استقلال و آزادی که شعار ما بود، آزادی برای رشد، تکامل و سعادت بشری که هر کس حق دارد به‌حق خود و بالندگی برسد و هیچ‌کس مانع نباشد. اگر سیرت انقلاب را درست متوجه شویم قطعاً مفهوم کلام حضرت آقا را درخواهیم یافت که چرا می‌فرمایند اگر راه امام را گم کنیم سیلی محکمی می‌خوریم و این سیلی بدترین حالتش این است که ما سرمایه اجتماعی خود را که بیش از هر چیز به آن نیاز داریم، از دست بدهیم.

تاج آبادی اضافه کرد: حاج قاسم اثبات کرد که انقلاب ما رشد کرده است و اگر کسی در مکتب امام پرورش‌یافته باشد و ثمره‌ی این انقلاب را نشان دهد مردم ما بیشتر از دیروز خواهان او هستند و راهش را ادامه خواهند داد. امام یک ملت را به باور و اعتمادبه‌نفس رساند و اتحاد و خداباوری ایجاد کرد و با صبر در میدان ایستاد پس معرفی راه امام یعنی تبیین این اصولی که امام برای آن‌ها مجاهدت کرد.

کریمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: صرفاً خوانش این بیانیه کافی نیست و متأسفانه نهادهای مختلف در این زمینه وارد حوزه‌ی عمل و تفسیر نشده‌اند فلذا باید در این زمینه، پژوهشی –عملیاتی فعالیت کرد.

حجت الاسلام تاج‌آبادی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم از نگاه یک انسان‌شناس و جامعه‌شناس عالم و حکیم صادرشده است و باید آن را با تمام توان وارد میدان کرد. باید مسائل اصولی را شناخت و دنبال کرد و کلیشه‌ها را کنار گذاشت و کار را برای خدا انجام داد، آنگاه می‌بینیم که ابزارهای کار فرهنگی هم فراهم می‌شود. ما مشکل ابزار نداریم؛ در واقع نیاز به میدان عمل داریم و باید این را بدانیم که اگر وارد عرصه شویم میدان هم بازخواهد شد ولی موانع بسیار زیاد است و باید برای مشکلات آماده‌ باشیم که البته این‌ها به‌نوعی زیبایی کار است.

 

انتهای پیام/

تصاویر پیوست
نظرات
ثبت نظر
برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید