اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان
استان مرکزی

خبرهای ویژه













دانش آموزان انجمنی تیترِ یک خبرگزاری بین المللی ایکنا


اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی از همان سال‌های اول انقلاب شکل گرفت و خوشبختانه تا به امروز فعالیت خود را در عرصه‌های مختلف ادامه داده است. تنها وظیفه دانش‌آموز درس‌خواندن و پاسخگو بودن در مقابل سؤال معلم و دبیر نیست، در این سال‌ها شخصیت آینده فردی شکل می‌گیرد و از این حیث آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در سال‌های پس از انقلاب شاهد رشد و شکوفایی مدارس در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم، برگزاری مسابقات قرآن به ویژه توجه به نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه در سال‌های اخیر جای بسی خرسندی است؛ چراکه علاوه بر تقویت سطح علمی نوجوانان باید به ارتقای سطح معنوی و دینی آنان نیز توجه کرد تا در سال‌های آتی شاهد حضور جوانانی متعهد، متخصص و با اخلاق در جامعه باشیم.

هرسال با قرار گرفتن در آستانه دهه‌فجر مدارس رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرند، نوع فعالیت امروز دانش‌آموزان با فعالیت دانش‌آموزان دهه ۶۰ کاملاً متفاوت است، فعالیت‌ها آن زمان تنها به تزئین کلاس‌ها، تمرین سرودهای انقلابی، تئاترهای مدرسه‌ای و یا درست کردن روزنامه‌دیواری خلاصه می‌شد، اما امروز رویکرد فعالیت دانش‌آموزان دهه ۷۰ و ۸۰  متفاوت است.

با قرار گرفتن در آستانه دهه‌فجر اصلی‌ترین برنامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، برپایی جشنواره مدرسه انقلاب در مدارس استان مرکزی است که امسال برای هشتمین سال متوالی برگزار می‌شود.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از متولیان امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به دلیل اهمیت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب بین دانش‌آموزان کشور، هشتمین دوره نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب را بر اساس محتوای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌کند.

شاید بسیاری از مردم از فعالیت این تشکل انقلابی (اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان) اطلاعات کافی ندارند، دانش‌آموزان و حتی والدین آنان حق دارند با شهدای دانش‌آموز، دانش‌آموزان انقلابی و قرآنی آشنا شوند و این امر توسط این تشکل می‌تواند اتفاق افتد.

خبرگزاری ایکنا، با دانش‌آموزان فعال اتحادیه انجمن‌های اسلامی استان مرکزی مصاحبه‌هایی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

خلاقیت و ابتکار، زمینه‌ساز گرایش دانش‌آموزان به قرآن

هانیه کریمی، دانش‌آموز مقطع یازدهم انسانی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در مدارس اینگونه می‌گوید: برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ باید در مرحله اول احساس نیاز از سوی دانش‌آموزان ایجاد شود.

فعالیت‌های فرهنگی قرآنی مدارس استان مرکزی از زبان دانش‌آموزان

وی از گرایش دانش‌آموزان به سمت فرهنگ غرب ابزار نگرانی کرد و افزود: ما دانش‌آموزان همواره کانون توجهات دشمنان بوده و هستیم، آنان برای ما برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی دارند و برخی از دانش‌آموزان هم بدون اطلاع از حیطه و توطئه دشمن وارد این میدان می‌شوند.

کریمی لزوم تلفیق برنامه‌ها با استفاده از چاشنی هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: هنرها برای هر گروه سنی باید مشخص، کاربردی و اثرگذار باشد، فعالیت فرهنگی نباید به مقاطع متوسطه دوم و سوم محدود شود، به نظر می‌رسد شرکت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در برنامه‌های فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی در خصوص برگزاری مسابقات قرآن در مدارس هم گفت: مسابقات نباید به رشته‌های قرائت، حفظ و ... محدود شود، بهتر است در نحوه برگزاری و رشته‌های قرآنی دقت شود تا از جذابیت بیشتری برای مردم برخوردار باشد. خلاقیت و ابتکار می‌تواند گرایش دانش‌آموزان به قرآن را بیشتر کند.

فعالیت‌های فرهنگی قرآنی مدارس استان مرکزی از زبان دانش‌آموزان

دانش‌آموزان بیانیه گام دوم انقلاب را نمی‌شناسند

زهرا نعیمی، دانش‌آموز پایه یازدهم انسانی نیز گفت: هنوز برنامه کاملی برای ۲۲ بهمن صورت نگرفته است، این روز از ایام‌الله‌های کشور است و ما وظیفه داریم برای پاسداشت انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

وی برضرورت پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب در مدارس تأکید کرد و افزود: مجموعه فعال آموزش و پرورش باید در این حوزه جدی‌تر ورود پیدا کنند، توان حضور دانش‌آموزان باید پرشورتر از قبل باشد، متأسفانه در تبیین بیانیه گام دوم در مدارس کم‌کاری‌هایی می‌شود که باید دقت کرد جبران شود.

نعیمی از عدم شناخت تعداد زیادی از دانش‌آموزان نسبت به بیانیه گام دوم ابراز تأسف کرد و گفت: وظیفه داریم خودمان را برابر دشمن و حیله‌های آنان تجیهز کنیم، ما نیاز به خوراک فکری و تبیینی داریم که می‌تواند از سمت مبلغان دین و نخبگان فراهم شود.

وی در خصوص فعالیت‌های قرآنی در مدارس هم اظهار کرد: برگزاری مسابقات بسیار مهم است و در مدارس هم به خوبی برگزار می‌شود، اما این فعالیت‌ها تنها نباید به کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی محدود باشد. برای رونق فعالیت‌های قرآنی در مدارس از خود دانش‌آموزان استفاده شود.

نعیمی تصریح کرد: اگر قرارست در هر حوزه‌ای موفق باشیم باید سرمایه‌گذاری کرده و فعالیت‌ها متمرکز بر یک محور باشد، از این شاخه به آن شاخه پریدن نتیجه مطلوب را حاصل نمی‌کند.

نهج‌البلاغه، به‌عنوان درس بین دروس گنجانده شود

محمد طاهری خشدونی، دانش‌آموز مقطع یازدهم انسانی در خصوص تأثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی در مدارس هم گفت: برنامه‌ها تنهاجلوه بصری دارند و بیشتر برای ارائه آمار برگزار می‌شود.

وی برلزوم استفاده از دانش‌آموزان در بدنه فعالیت های فرهنگی تأکید کرد و افزود: برای دانش‌آموز باید ملموس باشد که یکی از چرخ دنده‌های فعالیت‌هاست تا برایش ایجاد انگیزه شود. دانش‌آموز امروز احساس ارزشمند بودن را کم دارد.

طاهری اضافه کرد: مدارس منهای بسیج و اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی اجازه نظر دادن و انجام کار اجرایی به دانش‌آموزان نمی‌دهند و دانش‌آموز با این مراتب منفعل تربیت می‌شوند، فعالیت دانش‌آموزان تنها به درس‌خواندن خلاصه شده است در صورتیکه فعالیت‌ها باید گسترده باشد تا توانایی و استعدادها شکوفا شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی در مدارس کم و بیش انجام و جشنواره‌های قرآنی برگزار می‌شود، اما از فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه غافل هستیم، شاید ۱۰ سال بعد به این فعالیت‌ها فکر کنیم که چرا نهج‌البلاغه را تنها در قالب جشنواره ارائه کردیم در صورتیکه بسیار لازم بوده که این کتاب شریف به عنوان درسی بین دروس گنجانده شود.    

فعالیت قرآنی در مدارس معنا محور باشد

امیرحسین محمدی، دانش‌آموز پایه یازدهم انسانی دبیرستان شهید نجفی اراک دهه‌ فجر را فرصت خوبی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دانست و تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی در گروه‌های مختلف برگزار می‌شود. دانش‌آموزان خود را به ملزم به شرکت در برنامه‌های دهه‌فجر می‌کنند.

فعالیت‌های فرهنگی قرآنی مدارس استان مرکزی از زبان دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی باید در راستای تفهیم مبانی دینی و انقلابی باشد، اضافه کرد: محصلان فقط مطالب مندرج در کتاب درسی را خوانده و حفظ می‌کنند، حفظ مطالب تنها کافی نیست باید به بطن اتفاقات ورود پیدا کرد تا دانش‌آموز با مفاهیم عمیق قرآن، انقلاب و دین عمقی آشنا شود.

محمدی در خصوص انجام فعالیت‌های قرآنی در مدارس هم گفت: مسابقات بسیار خوب است و نقشه راه و هدایت نوجوانان را به همراه دارد. به نظر بنده فعالیت‌های قرآنی در مدارس باید معنا محور باشد تا برای همیشه در اذهان ماندگار شود.

دست ما در جنگ فرهنگی خالی نیست

رسول عزیزی، دانش‌آموز پایه یازدهم تجربی علامه حلی اراک هم گفت: فعالیت‌های فرهنگی مدارس امروزه بسیار وسیع‌تر از دهه‌های گذشته انجام می‌شود، حتی فعالیت دانش‌آموزان در دهه‌فجر نسبت به ۲۰ سال قبل بسیار متفاوت است.

فعالیت‌های فرهنگی قرآنی مدارس استان مرکزی از زبان دانش‌آموزان

وی بر لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی متناسب با سن دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: امروز در جنگ فرهنگی به سر می‌بریم و با استفاده از داشته‌هایمان همچون قرآن و عترت باید برابر دشمنان از خودمان محافظت کنیم، بی‌شک دست ما در جنگ فرهنگی خالی نیست.

عزیزی توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در مدارس را پیشنهاد داد و گفت: تحقق مبانی گام دوم در کشور مستلزم تبیین آن در مدارس است. همچنین فعالیت‌های قرآنی در مدارس نسبت به سال‌های قبل کمرنگ‌تر شده است، امروز نیازمندیم تا فعالیت‌های قرآنی به روز شود، با استفاده از فعالیت‌های جذاب‌تر می‌توان نقش قرآن در مدارس را پررنگ‌تر کرد.

تصاویر پیوست
نظرات
ثبت نظر
برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید